Schrijftips van Collega-auteurs – SPringplanken
Het motto van de Fantastische Unie is #samenvoorhetfantastischegenre, en dat geldt natuurlijk ook voor schrijven in dat genre. Daarom introduceren we de schrijftips, waarbij auteurs elkaar kunnen vertellen hoe zij bepaalde dingen aanpakken. Horen hoe vakgenoten het doen, kan immers heel inspirerend werken. Of misschien pak jij het net compleet anders aan en ook dat is interessant voor mede-auteurs. We zetten het hier voor je op een rijtje.
Om het een beetje overzichtelijk te houden, werken we met een thema/schrijfonderdeel waarrond er tips zijn gegeven.
Deze keer gaan we voor schrijftips rond de springplanken:
Leuk in de buurt van water, maar ook een fantastisch auteur kan deze handige lanceerinstallaties goed gebruiken. Want hoe breng je als (beginnend) auteur jouw werk onder de aandacht van het (grote) publiek? Daar heb je een of meerdere duwtjes in de rug voor nodig. Welke mogelijkheden zijn er en waarvan heb jij gebruik gemaakt om bekendheid te verwerven?
“Aanklampen.”
“Facebookberichten maken, websites delen en onophoudelijk collega’s aanklampen. Ik doe dit ook voor andere auteurs, want dat vind ik belangrijk.”
– Finn Audenaert
Finn Audenaert schrijft korte verhalen: sciencefiction, horror, sprookjes, weird tales en fantasy. Sommige verhalen hebben een absurd randje. Zijn werk werd gepubliceerd in Portulaan, Weirdo’s en Out Of This World. Daarnaast stelt hij thematische verhalenbundels samen en verzorgt hij de eindredactie van In Tenebris. Voor Out Of This World regelt hij de verhalen en interviews. Ook is hij recensent bij Fantastische Vertellingen.
“Crowdfunding vergt overredingskracht.”
“Mijn crowdfunding diende niet alleen als middel om het eerste deel van Bloedwetten te financieren. Ik zag het ook als een mogelijkheid om mijn boek onder de aandacht te brengen en daar reclame voor te maken. Crowdfunden bleek geen vanzelfsprekende springplank, vooral niet omdat op dat moment niemand wist dat ik ook als schrijver wat in mijn mars had. Het heeft best wel wat overredingskracht gekocht om mensen daarvan te overtuigen. Wat dat betreft had ik misschien beter kunnen wachten tot ik wat meer bekendheid als schrijver genoot.”
– Sophia Drenth
Sophia Drenth verruilde eind 2023 de grootsteedse rep en roer van Amsterdam voor het rustieke Gouda. Haar meermaals bekroonde vampierreeks Bloedwetten geeft zij uit in eigen beheer bij haar uitgeverij staaldruk. Voor de jeugd tussen 9 en 12 jaar schrijft zij griezelig spannende jeugdboeken met een knipoog; tot op heden verschenen De nepvampier en De pestmachine. Luitingh-Sijthoff, Quasis Uitgevers en Dutch Venture Publishing publiceerden korte verhalen van haar hand.
“Reclame maken betekent stoppen met schrijven.”
“Nu houd ik sowieso niet van springplanken – in zo’n geval kom je al snel met je hoofd boven het maaiveld uit en je weet wat er dan gebeurt… Maar eigenlijk vergt het onder de aandacht brengen van je werk precies dat wat je als schrijver 𝘯𝘪𝘦𝘵 moet doen: stoppen met schrijven. Dat is namelijk het gevolg ervan, van al het mailen naar media, recensie-exemplaren met bijbehorende verzoeken versturen, inspringen op de actualiteit en die linken aan je nieuwste werk, enz. Voor je het weet, ben je contentschrijver geworden en ligt dat ultra-interessante plan voor een nieuw boek op z’n gat.”
– Patricia Bouwhuis-Ooyevaar
Patricia Bouwhuis-Ooyevaar is begonnen als illustrator. Na twee stripboeken over autisme waagt zij zich in 2020 met De betovering van de toren aan een thriller over dit onderwerp. In het paranormaal getinte Euphorbia (2021) speelt autisme geen rol meer en daarna gaat ze zich steeds meer toeleggen op schrijfwedstrijden. Inmiddels heeft zij haar eerste schreden gezet op het gebied van fantasy en horror.
“Maak iets visueels.”
“Ook ik kan me helemaal vinden in Patricia’s woorden. Ik heb er ook de persoonlijkheid niet voor, voor dat springplanken. Om toch wat te springen probeer ik boektrailers te maken en heb een op sterven na dood YouTube-kanaal dat ik dringend moet reanimeren. Mensen zijn namelijk visueel ingesteld tegenwoordig en filmpjes trekken de aandacht. Dus overweeg ik TikTok. Maar daar moet ik me dan wel volledig op storten. En dat is moeilijk. Verder is het misschien een idee om plaatselijke media aan te schrijven. Ook al sta je in een gratis krantje, het is een krantje.”
– Roselynd Randolph
Roselynd Randolph verslond vroeger jongensboeken die ze veel spannender vond dan de literatuur voor meisjes. Ze ontwikkelde een voorkeur voor mysterieuze zaken, griezelverhalen en uiteraard, fantasy. Dat leidde in 2013 tot de publicatie van het eerste boek in haar weerwolftrilogie De boeken van de Varulven. Behalve over weerwolven, schrijft ze ook over demonen en gevallen engelen. Roselynd vermengd urban- en darkfantasy tot een herkenbare eigen stijl vol humor en actie.
“Doe wat bij je past.”
“Ik probeer te doen wat bij me past. Op fantasyfestivals achter de kraam heb ik weinig succes, omdat ik er niet van hou mensen aan te spreken. Maar als het een evenement is waar ik een praatje kan houden of een lezing kan geven, werkt het voor mij veel beter, omdat ik best goed kan spreken voor groepen. Verder gebruik ik Facebook en Bluesky (ook advertenties op Facebook). Ik schrijf verder verhalen voor tijdschriften en bundels en recenseer ook nog eens boeken, onder andere voor Fantastische Vertellingen. Maar wat er van die dingen werkt? Ik heb geen idee. In de boekhandel liggen zou fijn zijn en verder blijft “word of mouth” het effectiefst. Dus als lezers je boek bij anderen gaan aanprijzen.”
– Johan Klein Haneveld
Johan Klein Haneveld debuteerde in 2001 met de SF-roman ‘Neptunus’. Sindsdien verschenen van hem in totaal 29 boeken, waarvan De jongen die met geesten sprak en ‘et blinde volk per eind juni 2024 de nieuwste zijn. Verder stelde hij drie verhalenbundels samen, waaronder de klimaatbundel Welkom in de broeikaswereld (2023). Hij publiceert korte verhalen in bundels en tijdschriften en won de Edge.Zero-award 2022. Daarnaast is hij vaste recensent voor het tijdschrift Fantastische Vertellingen. Behalve met schrijven houdt hij zich bezig met het lezen van SF-romans en strips, en de verzorging van zijn vijf aquariums.
“Plaats fragmenten op social media.”
“Ik heb zodra mijn eerste boek af was wekelijks een fragment geplaatst op social media. Met wisselende reacties. Zolang je geen commerciële, dus betaalde posts plaatst ben je afhankelijk van de algoritmen. En die zijn wisselvalliger dan het weer in Ierland. De ene keer 1000 views op LinkedIn, de andere keer blijft je post volkomen ongezien. Nu leur ik maar wat met mijn boekjes naar open podia, voorleesmiddagen, braderieën en kerstmarkten…”
– Juul Martin Williams
Juul Martin Williams (Breda, 1959) studeerde geschiedenis en filosofie aan de UvT & EUR. Sinds midden jaren 80 werkte zij als redacteur, copywriter, keynote speaker, coach, interieurontwerper en koordirigent. Juul schrijft poëzie, fictie en non-fictie in het Nederlands en het Engels; recenseert voor Literair Nederland; blogt geregeld op social media en beheert een eigen website, www.wordstoliveby.eu Momenteel werkt zij aan het tweede deel van de MacEwen-trilogie en enkele kleinere projecten. Juul gelooft in sprookjes, wonderen, de kerstman, het goede in de mens, en de absolute noodzaak van kunst, muziek, literatuur en schoonheid in het algemeen.
“Mijn springplank was vertrouwen.”
“Mijn springplank was vooral het vertrouwen van Jos en Richard, de oprichters van wat nu Uitgeverij Zilverspoor is, en dan nu Cocky en Barry van Dijk. Ik heb het geluk dat de lokale boekhandel me uitnodigde voor events en een journalist van de Tubantia regelmatig ruimte wist vrij te maken voor mijn boeken (dat is niet vanzelfsprekend). Festivals zijn een goede plek om je publiek te bereiken, maar daar moet je dan wel zelf (of natuurlijk je uitgever) een kraam regelen.
Ik vind de FB groep de Science Fiction en Fantasy Boekenclub van John van Hal een geweldige springplank. Daar kun je lezers leren kennen (en zij jou) door mee te praten over de topics en de boeken en mag je ook op vrijdag je eigen werk promoten.”
– Kim ten Tusscher
Kim ten Tusscher schrijft epische fantasy met een grimmige sfeer. Na haar debuut Hydrhaga volgde al snel de Lilith-trilogie. Telkens als ze een verhaal heeft afgerond, stelt ze zich nieuwe vragen over haar wereld. Zo wordt de Saga’s van de Wisselaars steeds groter. Haar meest recente werk is Vertellingen van de Ondergang.
“Reacties van enthousiaste lezers helpen het beste.”
“Ik heb voor mijn boek een TikTok-account met 15.000 volgers. Ik moest toch iets proberen. De algoritmes laten me trouwens niet verder dan die hoeveelheid volgers groeien. En ik plaats ook wel eens iets op mijn andere socials. Verder hebben een aantal journalisten mij geholpen door een leuk geschreven stuk te plaatsen. Maar de reacties van enthousiaste lezers hebben me het meest geholpen. Bijna al mijn boeken verkoop ik door mond-tot-mondreclame. En Finn Audenaert heeft mijn boek en dat van vele anderen dankzij zijn berichten, interviews en recensies ook flink geholpen. Voor nieuwe schrijvers helpt het heel veel dat er zulke mensen zijn.”
– Laura Weterings
Laura Weterings is een droomreiziger die haar lucide dromen neerpent in de vorm van korte verhalen en gedichten. Zo is ook haar bundel Beestige Dromen ontstaan.
Op dit moment is ze bezig met een hippische fantasy oman, Het Rossen Reyders Gymnasium, waarin edele rossen van hun vleugels ontdaan worden om ze hanteerbaar te maken.